zaterdag 21 mei 2011

Haatmails en Haatreacties + Instructies

Enkele dagen terug was het eindelijk zo ver. Ik mocht mijn eerste haatmail in ontvangst nemen. Supertrots was ik, want zodra iemand je gaat haten, weet je dat je op het goede pad zit.
Nadat ik de mail gelezen had, was ik heel erg blij. Welke blogger kan nou niet blij zijn met een mailtje vol haat en beledigingen… De volgende dag mocht mijn collega Helena van Beautyill ook een haatmail ontvangen! En blij dat we waren. Bedankt!

Natuurlijk is dit niet waar wat hier boven staat, maar ik wou even een beeld schetsen wat mensen vaak denken wanneer ze zo’n mail gaan sturen. Zodra je ook maar ietwat meer bezoekers hebt, beginnen de haatreacties en haatmails al te komen. Ik heb wel enkele negatieve reacties gehad op artikelen, maar daar bleef het ook bij. Maar nu kreeg ik een haatmail vol lelijke dingen, beledigingen en haat. Vanwaar die haat dames? (Alleen  gericht aan de dames die zich aangesproken voelen.) Waarom is het nodig om iemand vol overmoed te gaan afkraken? Laatst was er een discussie op Misslipgloss.nl. Wellicht hebben jullie er wat van meegekregen, misschien ook niet. Er was een artikel geplaatst en een enkeling vond daardoor de hele site achteruit gaan. Er werd niet gezegd wát nou precies fout was, wát er nou achteruit ging. Kwaliteit van artikelen? Waar gaat het mis dan? In de informatie, de foto’s, te eenzijdig, steeds van hetzelfde?

Ik wil jullie bij deze iets verzoeken. Negatieve reacties zijn meer dan welkom. Soms heb ik ze zelfs liever dan positieve, omdat ik dan weet wat ik moet verbeteren en waar de fouten zitten. Laatst werd ik gewezen op mijn spelling, OK. Ik ben geen ster in Nederlands, sorry, ik zal het proberen beter te doen.

Maar als er al een minpunt is waar je de schrijfster van het artikel op wilt wijzen, doe het dan als volgt:
1. Bedenk goed wat er fout is.
2. Zeg ook hoe de schrijver van het artikel het eventueel kan verbeteren.
3. Bedenk argumenten om je standpunt te ondersteunen.
4. Formuleer het op zo’n manier, dat je niemand beledigd.
5. Maak geen ruzie en wees respectvol tegen elkaar. Kraak elkaar niet af, maar ga in discussie. Dat is heel wat anders dan zomaar even reageren omdat iemand wat gemeens heeft gezegd.

I-love-you-i-hate-you_large

Wie het op deze manier probeert, zal zien dat zij er veel meer plezier in krijgt om artikelen te lezen. Voor ons, bloggers, is het ook veel fijner om goed onderbouwde kritiek te ontvangen, en daaraan te kunnen werken. Maar haatmails en haatreacties .. Die worden zeker niet op prijs gesteld.

Ik dank u allen voor uw aandacht, en nu ga ik maar eens weer in de boeken.
Liefs,

Arnela